Agnieszka Maruda na Poznańskich Dniach Przedsiębiorczości Akademickiej

Punkt widzenia muchy

„Alicjo, wejdź na krzesło. Wyobraź sobie, że jesteś muchą. Co widzisz?” – W taki niekonwencjonalny sposób metapozycji w negocjacjach szukali uczestnicy Poznańskich Dni Przedsiębiorczości Akademickiej (PDPA).

Mucha krąży pod sufitem

O wadze negocjacji w biznesie nikogo nie trzeba przekonywać. Tym bardziej, że młodzi, aktywni ludzie na każdym kroku muszą (i chcą) negocjować. Bardzo ważne jest nastawienie, z jakim zasiadamy do stołu by prowadzić rozmowy biznesowe. Znanych jest kilka strategii negocjacyjnych, jednak coraz większą popularnością cieszy się strategia win – win, dzięki której nie ma przegranych i każda strona jest zwycięzcą. „Clue negocjacji jest umiejętność zajęcia tak zwanej metapozycji. Pozwala ona dostrzec pełną perspektywę i na „chłodno” ocenić co się dzieje i dokąd zmierzamy” – mówi prowadząca warsztaty Negocjacyjny Savoir Vivre Agnieszka Maruda, właściciel agencji VisionConsultingGroup i grupy trenerskiej treningibiznesowe.pl. „Wiele osób skupia się na szukaniu kompromisu (kiedy to każda ze stron traci za cenę porozumienia) nie zdając sobie sprawy z możliwości znalezienia tzw. trzeciego wyjścia (kiedy obie strony zyskują). Zajęcie metapozycji i wzbicie się ponad konkretną sytuację pozwala szukać nowych, satysfakcjonujących obie strony rozwiązań” – dodaje Agnieszka Maruda.

Gdy mucha zmęczy się lotem…

Pośród proponowanych uczestnikom PDPA zajęć znalazła się również debata „Nie taki inwestor straszny, jak go malują”, podczas której studenci mieli okazję poznać prawdziwe oblicze instytucji, jakimi są aniołowie biznesu i fundusze Venture Capital. „Z doświadczenia wiem, że często traktuje się fundusz jak zleceniodawcę, który „kupi” pomysł. Tymczasem my szukamy pasjonatów, którzy chcą zrealizować własne marzenia, a nie tylko sprzedać ideę” – mówi Zbigniew Krzewiński, SpeedUp Investment Manager. Są osoby, które obawiają się nadmiernej ingerencji w projekty ze strony jednostek finansujących. To je właśnie uspokaja Krzewiński mówiąc: „Staramy się szanować niezależność zespołu projektowego, który na naszych oczach staje się profesjonalną firmą. Celem funduszu nie jest przejęcie pomysłu, czy kontroli nad firmą,a jedynie rozsądne pomnożenie posiadanych środków.”

O tym, że w Poznaniu realizowanych jest mnóstwo inicjatyw związanych z promowaniem przedsiębiorczości, nikogo nie trzeba przekonywać. Dużym zainteresowaniem młodych ludzi cieszy się możliwość skorzystania z preinkubacji, portal Inventree.pl i konkurs dla przyszłych przedsiębiorców: „Ja w biznesie”. O tym, że młodzi chętnie rozwijają swoje talenty w biznesie świadczy również fakt, że w ubiegłym roku po raz pierwszy przyznano nagrodę Certyfikat Lidera Przedsiębiorczości Akademickiej, którą zdobyły dwie firmy. Na rynku miejsca jest dużo, tak samo jak pomysłów, a więc studenci – do dzieła!

← powrót do aktualności